شهرداری خرم آباد
شهرداری خرم آباد
پیشینه تاریخی تاسیس شهرداری خرم آباد یا به قول قدیمیها بلدیه از مرز هشتاد سال گذشته است. و در کنار آن شهرداران زیادی از سال 1305 تا کنون در شهر ما مسئولیت اداره شهر را بر اساس وظایف مصوب به عهده داشته اند . بسیاری از شهرداران به صورت انتصابی و برخی با تائید انجمن های شهری در شکل و قالب انتخابی عهده د ارمسئولیت شهرداری بوده اند . در سال تاسیس شهرداری جمعیت شهر عمدتا در دو محله بزرگ پشت بازار و درب دلان کان متمرکز بودند . بسیاری از اعیان و معاریف شهر در این دو منطقه زندگی می کردند . وظایف شهرداری در درجه نخست ، تنظیف و حفظ بهداشت شهری ، رفت و روب ، سرویس دهی مناسب برای شهروندان ،مراقبت در زمینه مسائل رفاهی و معیشتی ،تعیین و تثبیت نرخ نان ،گوشت و تره بار مورد نیاز اهالی است.

شهرداری خرم آباد

پیشینه تاریخی تاسیس شهرداری خرم آباد یا به قول قدیمیها بلدیه از مرز هشتاد سال گذشته است. و در کنار آن شهرداران زیادی از سال ۱۳۰۵ تا کنون در شهر ما مسئولیت اداره شهر را بر اساس وظایف مصوب به عهده داشته اند . بسیاری از شهرداران به صورت انتصابی و برخی با تائید انجمن های شهری در شکل و قالب انتخابی عهده د ارمسئولیت شهرداری بوده اند . در سال تاسیس شهرداری جمعیت شهر عمدتا در دو محله بزرگ پشت بازار و درب دلان کان متمرکز بودند . بسیاری از اعیان و معاریف شهر در این دو منطقه زندگی می کردند . وظایف شهرداری در درجه نخست ، تنظیف و حفظ بهداشت شهری ، رفت و روب ، سرویس دهی مناسب برای شهروندان ،مراقبت در زمینه مسائل رفاهی و معیشتی ،تعیین و تثبیت نرخ نان ،گوشت و تره بار مورد نیاز اهالی است.

برای مراجعه به این سایت به لینک   http://khorramabad.ir/fa-IR/DouranPortal/1/page/  مراجعه کنید.

 

شهرداری خرم آباد

شهرداری خرم آباد

تاریخچه شهر خرم اباد

ترکیب شهر خرم آباد همزمان با تاسیس شهرداری را می شود این گونه به تقریر کشید. که محله پشت بازار از اول خیابان حافظ و ساختمان بلدیه (میر ملاس فعلی ) شروع  میشود. و نقطه پایانی آن به اول ورودی درب دلاکان ، کاروانسرای میرزا سید رضا تفرشی و منتهی محدوده غربی آن ، منتهی به چند کوچه فرعی از قبیل کوچه پست خانه ، پای سنگر ، رئیس یاور ، کوچه زیدبن علی (ع) می گردید.

خیابانهای شهر تا سال ۱۳۳۰ آسفالت نشده بود . سبزه میدان که هنوز پا بر جاست و دست نخورده است در سال ۱۳۰۷ به وسیله مرحوم علی حجار ساخته شده است.

مرحوم شهنواز که از شهرداران فعال در سال ۱۳۱۸ شمسی بود به اغلب نانوائیها و قصابیهای شهر سر میزد. و گاهی نانهای خریداری شده توسط رهگذران را با ترازو میکشید و در مواردی که احساس می کرد کم فروشی شده است شخص خاطی را جریمه و یا تنبیه بدنی می کرد.

پل مهم و ارتباطی شهر همین پل صفویه نام داشت که تا قبل از سیل سال ۱۳۳۰ مرکز شهر را به شمشیر آباد متصل می ساخت.

رفتگران شهرداری در ابتدا با پیتهای حلبی جای بنزین و روغن ، با استفاده از جوهای آب روان داخل شهر خیابانها را آب پاشی می کردند.

کار آسفالت با همت مرحوم غضنفری شهردار خرم آباد به انجام رسید. وی طی یک آگهی در نشریه فروغ لرستان در سال ۱۳۳۰ از مردم خواست با توجه به آسفالت خیابانها به نحو مقتضی که میدانند در اطلاح فاضلابهای موجود در پیاده روها و خیابانها اقدام نمایند تا بعدا صدمه ای به آسفالت وارد نشود.

بیشتر بخوانید: سازمان همیاری شهرداریهای خراسان

اینستاگرام خدمات مردمی : https://www.instagram.com/khadamatmardomi

تلگرام خدمات مردمی  : https://t.me/khadamatmardomii

  • نویسنده : مهتاب تاجمیری
  • منبع خبر : https://khadamatmardomi.com/?p=50032&preview=true