آموزش هوانوردی و خلبانی (شرکت هواپیمایی خدمات ویژه)
آموزش هوانوردی و خلبانی (شرکت هواپیمایی خدمات ویژه)
خلبانی رؤیای کودکی بسیاری از ما بوده است. شاید از میان تمام آنهایی که کودکی خود را با امید رسیدن به این رؤیا سر کرده اند، تنها تعدادی کمی موفق شده اند که به آرزوی خود برسند.

آموزش هوانوردی و خلبانی (شرکت هواپیمایی خدمات ویژه)

خلبانی رؤیای کودکی بسیاری از ما بوده است. شاید از میان تمام آنهایی که کودکی خود را با امید رسیدن به این رؤیا سر کرده اند، تنها تعدادی کمی موفق شده اند که به آرزوی خود برسند. در واقع خلبان شدن به همان اندازه که رؤیایی به نظر می رسد، سخت است. علاوه بر اینکه باید از مهارت های خاصی برخوردار باشید، شرایط جسمی تان هم تعیین کننده هستند. اما اگر به اندازه کافی برای محقق کردن این رؤیای کودکی و حرفه جوانی خود مُصر هستید، چگونگی رسیدن به آن را می توانید در سایت خدمات مردمی مطالعه کنید.

ویژگی‌ها و شرایط جسمی لازم برای خلبانی

حتما اطلاع دارید که برای نشستن پشت فرمان هواپیما و پرواز در آسمان باید از ویژگی های فیزیکی خاصی برخوردار باشید. از جمله این ویژگی ها، داشتن سلامت جسمی و روانی لازم می باشد. به عبارت دیگر سلامت جسمی و روانی شما قبل از هر کاری توسط یک تیم پزشکی بررسی شده و مورد تأیید یا رد قرار می گیرد. معاینه چشم از جمله آنهاست که در آن از دید صد در صدی شما و نداشتن کوررنگی اطمینان حاصل می شود. در معاینه دندانپزشکی هم نداشتن بیش از ۴ دندان پر شده و عفونت های دندانی باید به تأیید پزشک برسد.

در کنار موارد بالا پزشک به معاینات قلب، ریه، اعصاب و حلق پرداخته و مطمئن می شود که شما تا کنون مورد عمل های جراحی مهم قرار نگرفته باشید یا مبتلا به آسم و سینوزیت نباشید. این یعنی شما نباید جراحات ناشی از تیغ، چاقو و شکستگی داشته باشید. فاصله زانوهای شما از عرض یک قنداق تفنگ نیز نباید بیشتر باشد. به علاوه داشتن قدرت شنوایی مناسب و نداشتن لکنت زبان از ویژگی هایی است که برای خلبان شدن اهمیت زیادی دارد.

قد خلبان ها هم از دیگر ویژگی هایی است که مورد توجه قرار می گیرد. البته این ویژگی با توجه به نوع شیوه ای که شما برای خلبان شدن انتخاب می کنید، متفاوت است. برای نمونه برای خلبانی ارتش شرط حداقل ۱۷۵ سانتی متر برای متقاضیان اعمال می شود. این در حالی است که در آموزشگاه های آزاد این شرط به حداقل ۱۶۵ سانتی متر می رسد.

از دیگر آزمون هایی که متقاضیان خلبانی پس از گذراندن شرایط جسمی باید بگذرانند، تست های ورزشی است. در واقع متقاضیان باید چند دور دویدن دور یک میدان بزرگ، شنا، دراز نشست و توانایی انجام ورزش های کششی را از سر بگذرانند تا بتوانند وارد مراحل دیگر شوند. در مجموع تست های سلامت جسمی برای خلبان شدن را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • اندازه گیری دید چشم ها و سنجش کور رنگی
  • بررسی ضریب وزن نسبت به قد BMI
  • بررسی وضعیت، فک، دهان و دندان ها
  • بررسی وضعیت استخوان بندی و اندام های حرکتی

البته این نکته را هم باید افزود که اگر در هر یک از مراحل فوق مواردی باشد که مغایرت با استانداردها داشته باشد، اداره طب هوایی از نظر یک پزشک متخصص استفاده خواهد کرد و نظر وی مبنای تصمیم گیری است. در صورتی که مغایرت زیاد نباشد، پرونده به کمیسیون پزشکی اداره استاندارد پرواز ارجاع شده و شورایی متشکل از پزشکان در این باره به تصمیم گیری خواهد پرداخت. همچنین توجه داشته باشید افراد اگر برخی شرایط خاص را داشته باشند، نمی توانند بلیط هواپیما تهیه کنند و سوار هواپیما شوند!

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آموزش هوانوردی و خلبانی به لینک زیر مراجعه نمایید.

آموزش هوانوردی و خلبانی (شرکت هواپیمایی خدمات ویژه)