گواه اثبات سهام POS
گواه اثبات سهام POS
الگوریتم گواه اثبات سهام ( Proof Of Stake ) به زبان ساده نوعی الگوریتم اجماع در شبکه‌های مبتنی بر بلاک چین است که در این مقاله بیشتر به این مفهوم می پردازیم، در ادامه با ما همراه باشید.

گواه اثبات سهام POS

الگوریتم گواه اثبات سهام ( Proof Of Stake ) به زبان ساده نوعی الگوریتم اجماع در شبکه‌های مبتنی بر بلاک چین است که در این مقاله بیشتر به این مفهوم می پردازیم، در ادامه با ما همراه باشید.

الگوریتم گواه اثبات سهام یا POS مخفف Proof Of Stake به زبان ساده نوعی الگوریتم اجماع در شبکه‌های مبتنی بر بلاک چین است. گواه اثبات سهام به عنوان جایگزینی برای گواه اثبات کار (PoW)، برای حل مشکلات موجود در آن ایجاد شده است. فرایند استخراج، برای انجام محاسبات مختلف رمزنگاری و حل کردن چالش‌های محاسباتی، به مقدار زیادی قدرت محاسباتی نیاز دارد.در حالی که هر ۲ آن‌ها اهدافی مشترک در بلاک چین دارند، اما پروسه رسیدن به آن‌ هدف برای هر کدام از آن‌ها مختلف است.

در گواه اثبات کار، این ماینرها هستند که با هزینه زیاد سخت افزار و مصرف برق فراوان به استخراج بلوک می‌پردازند و از آن سود می‌گیرند.

گواه اثبات سهام

گواه اثبات سهام

 

عملکرد الگوریتم گواخ اثبات سهام چگونه است؟

الگوریتم گواه اثبات سهام از یک فرایند انتخاب شبه تصادفی برای انتخاب یک نود برای اعتبارسنجی بلاک بعدی استفاده می‌کند. این انتخاب براساس ترکیبی از عواملی مانند شامل مدت زمان استیکینگ، انتخاب تصادفی و دارایی نود است.

کاربرانی که می‌خواهند به عنوان اعتبارسنج‌ یا Forgers کار کنند، لازم است مقدار مشخصی توکن را به عنوان سهام خود در شبکه قفل کنند. اندازه سهم تعیین کننده شانس انتخاب یک نود به عنوان اعتبار‌سنج بعدی برای حل بلاک بعدی است. هرچه سهم کاربر بیشتر باشد، شانس بیشتری نیز خواهد داشت. البته برای اینکه در این فرآیند تنها از ثروتمندترین نودهای شبکه استفاده نشود، روشهای منحصر به فردتری به فرآیند انتخاب اضافه می‌شود. دو روشی که معمولاً استفاده شده انتخاب بلاک به صورت تصادفی و انتخاب از طریق مدت زمان استیک شدن توکن است.

روش ها

در روش انتخاب بلاک به صورت تصادفی، اعتبارسنج‌ها با جستجوی نودهایی با ترکیبی از کمترین مقدار هش و بالاترین میزان سهم انتخاب می‌شوند.  و از آنجا که اندازه میزان استیک مشخص و عمومی است، Forger بعدی معمولاً توسط نودهای دیگر قابل پیش‌بینی است.

در روش دوم نودها را براساس مدت زمانی که توکن‌های خود را استیک کرده‌اند (یا سن توکن)، انتخاب می‌کنند.هنگامی که یک گره یک بلاک را Forge کرد، سن سکه او به صفر می‌رسد. و باید مدت زمان مشخصی را صبر کندتا بتواند بلاک دیگری را Forge کند، این کار از غلبه نودهایی که میزان زیادی درایی را در آن بلاکچین استیک کردن، جلوگیری می‌کند. البته این روش‌ها به صورت اختیاری هستند و هر ارز دیجیتالی که با استفاده از الگوریتم گواه اثبات سهام می‌خواهد کار کند، قوانین و روش‌های خاص خود را دارد و از بهترین ترکیب ممکنی که برای خود و کاربرانش مفید است، استفاده می‌کند.

 

بیشتر بخوانید : گواه اثبات کار POW

پورتال خدمات مردمی

اینستاگرام  خدمات مردمی

تلگرام خدمات مردمی 

تیم مدیریت کلینیک بین المللی شاه گلی تبریز

کلینیک ریبایی شاه گلی

کلینیک ریبایی شاه گلی

 

  • نویسنده : مهتاب تاجمیری
  • منبع خبر : https://kokol.ir/news/725/---pos-/