سامانه اعلام جرم نهادهای مردمی
سامانه اعلام جرم نهادهای مردمی
سازمان های مردم نهاد یا همان سمن ها ، از ابتدا با اهداف غیر مادی و در جهت ارتقای وضعیت انسان ها در جنبه های مختلف ، تشکیل می شوند . یکی از جنبه های این موضوع ، مشارکت این سازمان ها در کشف و اعلام جرم است. قانونگذار ما ضمن پذیرش NGO ها ، با تصویب ماده 66 قانون آیین دادرسی کیفری ، قدم بزرگی در جهعت به رسمیت شناختن آن ها برداشت.

سامانه اعلام جرم نهادهای مردمی

سازمان های مردم نهاد یا همان سمن ها ، از ابتدا با اهداف غیر مادی و در جهت ارتقای وضعیت انسان ها در جنبه های مختلف ، تشکیل می شوند . یکی از جنبه های این موضوع ، مشارکت این سازمان ها در کشف و اعلام جرم است. قانونگذار ما ضمن پذیرش NGO ها ، با تصویب ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری ، قدم بزرگی در جهعت به رسمیت شناختن آن ها برداشت. می توانید وضعیت سمن ها در ایران را در مقاله NGO ها در ایران مطالعه کنید . در سامانه اعلام جرم نهادهای مردمی در آیین دادرسی کیفری به سازمان های مردم نهاد حق مشارکت در سیاست جنایی داد. جرم انجامی باید مربوط به زمینه فعالیت سازمان مردم نهاد باشد. و این هدف در اساسنامه بیاید.

برای دسترسی به این سایت به آدرس  https://person.adliran.ir مراجعه کنید.

 

 

سامانه اعلام جرم نهادهای مردمی

سامانه اعلام جرم نهادهای مردمی

بزه دیده خاص

سازمانی که به اعلام جرم اقدام می کند باید تحت عنوان سازمان مردم نهاد قرار گیرد . به این معنا که مراحل قانون ثبت و دریافت پروانه فعالیت را طی کند . تقریبا بزه دیده جرائمی است که در قانون مجازات اسلامی بیان شد. سوالی که ایجاد می شود. این است که چه جرمی خاص ندارد و عام است . به نظر می رسد که جرایم محیط زیستی ، منابع طبیعی و میراث فرهنگی از جرایمی هستند. که نمی توان برای آن ها بزه دیده خاص معین کرد .

مورد قابل ذکر دیگری که این ماده بیان میکند ، کسب رضایت وی در حالتی که بزه دیده طفل ، مجنون و یا سفیه باشد. که در این حالت رضایت ولی ، قیم ، یا سرپرست قانونی او گرفت. مگر در حالتی که خود ولی ، قیم یا سرپرست قانونی مرتکب جرم باشد. که در این صورت کسب اجازه از قیم اتفاقی یا دادستان لازم است.

سازمان‌ های مردم‌ نهادی که اساسنامه آنها در زمینه حمایت از اطفال و نوجوانان ، زنان ، اشخاص بیمار و دارای ناتوانی جسمی یا ذهنی ، محیط زیست ، منابع طبیعی ، میراث فرهنگی ، بهداشت عمومی و حمایت از حقوق شهروندی است. می‌توانند نسبت به جرائم ‌ارتکابی در زمینه‌ های فوق اعلام جرم کنند. و در تمام مراحل دادرسی شرکت کنند.

 

 

 

بخوانید : سامانه مردم نهاد

اینستاگرام خدمات مردمی : https://www.instagram.com/khadamatmardomi

تلگرام خدمات مردمی  : https://t.me/khadamatmardomii

کلینیک بین المللی پوست مو و زیبایی شاه گلی با مجموعه ای کامل از برترین تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا

کلینیک زیبایی شاه گلی

کلینیک زیبایی شاه گلی

  • نویسنده : مهتاب تاجمیری
  • منبع خبر : https://khadamatmardomi.com/?p=59953&preview=true