تعهدنامه محضری
تعهدنامه محضری

تعهدنامه محضری چیست و چه شرایطی دارد؟ در مواقعی مسائل و موضوعاتی پیش می آیند که به جای پیگیری قضایی برای رفع خصومتها و پایبند نمودن شخص به انجام عمل یا خودداری از انجام عمل، تعهدنامه محضری تنظیم می شود. شخص با امضای تعهدنامه آثار و نتایج عدم تحقق یا عدم انجام یک امر را […]

تعهدنامه محضری چیست و چه شرایطی دارد؟

در مواقعی مسائل و موضوعاتی پیش می آیند که به جای پیگیری قضایی برای رفع خصومتها و پایبند نمودن شخص به انجام عمل یا خودداری از انجام عمل، تعهدنامه محضری تنظیم می شود.

شخص با امضای تعهدنامه آثار و نتایج عدم تحقق یا عدم انجام یک امر را برعهده می گیرد.‌ در بعضی اوقات نیز اتفاق می افتد که شاکی پرونده در صورت تعهد به انجام یا عدم انجام امری از سوی مرتکب جرم حاضر است رضایت دهد.

قابل ذکر است که تعهدنامه محضری تنها از طریق متعهد امضا می‌شود اما عقد و قرارداد به حساب نمی آید. در صورتی که تعهد نامه در دفتر اسناد رسمی تنظیم نشود یک سند عادی محسوب می شود و شخص می تواند مفاد و امضای آن را انکار کند و در صورتی که متعهد تعهد نامه و مدارک را از بین ببرد تعهدنامه محضری نتیجه مطلوب را بر جای نمی‌گذارد.

اگر تعهد نامه محضری در دفتر اسناد رسمی تنظیم شود یک نسخه از آن در دفتر خانه نگهداری می‌شود و فقط با موافقت هر دو طرف یا اراده شخصی که تعهد به نفع او است و همچنین متعهد در برابر او تعهد نموده است امکان فسخ و برهم زدن آن وجود دارد و بی‌اثر می شود.

شرایط تعهد نامه محضری

تعهدنامه محضری در سربرگ های رسمی در دفترخانه باید تنظیم شود و موارد زیر در آن ذکر می شود:

  • نام و نام خانوادگی و مشخصات متعهد (یعنی کسی که ملزم به انجام یا عدم انجام کاری می شود) باید به صورت دقیق در تعهد نامه قید شود.
  • نام و نام خانوادگی و‌ مشخصات متعهد له (کسی است که تعهد برای او و در مقابل اوست) ضروری است ولی به امضای او برای تعهدنامه نیازی نیست. همچنین موضوع تعهد نامه که در هر تعهدنامه محضری بسته به موضوع متفاوت است نیز قید می شود.

گاهی تعهدنامه محضری مقید به مدت معینی باشد، که باید مدت زمان انقضای تعهدنامه به صورت دقیق قید شود. همچنین مورد دیگری که در تعهد نامه های محضری قید می شود، ضمانت اجرای نقض تعهد است که مبتنی بر خواست و اراده طرفین می باشد.

اگر متعهد، تعهدات خود را انکار کند، کسی که تعهد به نفع او شده است به استناد تعهد نامه و بسته به موضوع آن می تواند متعهد را مورد تعقیب کیفری قرار دهد و از او شکایت کند. یا علیه او دعوای حقوقی مطرح کند و لازم است، جبران خسارت ناشی از عدم انجام تعهد را از دادگاه تقاضا نماید یا در حدود اختیاراتی که متعهد ضمن تعهدنامه محضری به او داده است اقدام نماید.

نمونه ای از تعهدنامه محضری

آقا/خانم( الف) فرزند …..به شماره شناسنامه …صادره از….به شماره ملی….. متولد…. ساکن…… در دفترخانه حاضر شد و بعد از حضور به شرح زیر رسماً اقرار کرد که شش دانگ یک دستگاه خودرو سواری ….با مشخصات…. را به آقا/خانم (ب) فرزند… به شماره شناسنامه …..صادره از…. به شماره ملی…. متولد…. ساکن …. وکالت داده و متعهد می‌شود که مبلغ…..ریال را طی مدت ۵ ماه به ایشان پرداخت نماید و در غیر این‌ صورت آقای….. حق خواهد داشت که در قبال عدم انجام این تعهد به هر نحوی که صلاح می‌داند و با وکالتی که دارد خودروی مذکور را به خود یا هر کسی که می‌داند منتقل نماید.